Keď novinári vytvoria „doomsday kult“ z mierového hnutia:
V mori senzácií, poloprávd a klikbajtov sa zriedkavo objaví hlas odborníka, ktorý má odvahu pomenovať veci pravým menom.
Taký hlas zaznel 28. júla 2025, keď významná kanadská profesorka náboženstva Susan J. Palmer publikovala článok „How Media Defame ‘Cults’: The Case of the Ahmadi Religion of Peace and Light“.
Palmerová nie je hocikto. Je afiliovanou profesorkou na Concordia University v Montreale, viedla výskumný projekt o deťoch v náboženských komunitách na McGill University a napísala štrnásť kníh o nových náboženských hnutiach.
Jej meno má v akademickom svete váhu – a práve preto má jej pohľad na kauzu AROPL obrovský význam.
Ako sa z AROPL stalo v titulkoch „nebezpečné spoločenstvo“
V apríli 2025 sa proti Ahmadi Religion of Peace and Light (AROPL) spustila mediálna lavína.
Začalo sa to článkom v anti-kultovom magazíne GuruMag s názvom „Meet the Doomsday Cult Taking Over the World“.
Nasledovali články v The Guardian, The Daily Mail a The Telegraph, ktoré opakovali tie isté strašiace naratívy: „deti uväznené v kulte“, „vodca tvrdí, že je Boh“, „tajomný bývalý sirotinec“.
Palmerová hovorí jasne – to nie je objektívna žurnalistika, ale strachom poháňaná kampaň, ktorá manipuluje čitateľa.
Použitie slova „sirotinec“ má v ľuďoch vyvolať obraz opustených detí, hoci realita je iná: AROPL odkúpilo budovu, ktorá kedysi bola sirotincom, a dnes je to sídlo hnutia, mediálne centrum a domovy rodín.
Nie „doomsday“, ale „nádej“
Kľúčový manipulatívny prvok v článkoch bol pojem „doomsday cult“.
Podľa Palmerovej je AROPL milenaristické hnutie, ale patrí do optimistickej kategórie „progresívneho milenializmu“ – verí, že ľudstvo má šancu vybudovať spravodlivý Boží štát vlastným úsilím, s vedením Mahdího.
Žiadne očakávanie apokalypsy, žiadne volanie po deštrukcii sveta.
Dvojaký útok: náboženský a sekulárny
Palmerová upozorňuje na zvláštny jav – v prípade AROPL sa spojili dva obvykle odlišné tábory:
- „Counter-cult“ (náboženskí odporcovia) – obviňujú AROPL z herézy a rúhania.
- „Anti-cult“ (sekulárni odporcovia) – tvrdia, že ide o psychologickú manipuláciu a zneužívanie.
Tieto dva svety našli spoločného nepriateľa, a výsledkom je koordinovaný mediálny a spoločenský útok na hnutie.
Kto je Abdullah Hashem a prečo ho démonizujú
Vodca AROPL, Abdullah Hashem (nar. 1983, Egypt-USA), tvrdí, že je Mahdi podľa šiitskej tradície Dvanástich poslov.
Jeho učenie je ostrou kritikou mainstreamového islamu – tvrdí napríklad, že Kaaba je v Petre, nie v Mekke, že v Koráne chýbajú v kľúčové verše a že Ramadan sa má sláviť v inom mesiaci.
Hashemova otvorenosť k LGBTQ+ ľuďom, rovnoprávnosť žien a odmietanie povinného hidžábu ho v očiach konzervatívnych duchovných robí nebezpečným heretikom.
A tak niet divu, že naňho v moslimskom svete vydali fatwy a že ho nazývajú „Antikristom“.
Médiá ako zbraň
Palmerová poukazuje na to, že očierňujúce články v britských médiách sa dnes citujú v kázňach radikálnych imámov v UK.
Tieto slová potom podnecujú nenávisť a dokonca násilie:
- maskovaní muži pri bráne AROPL kričia výhražky,
- nad areálom lietajú drony,
- deti nesmú von,
- AROPL čelí falošným obvineniam zo znásilnenia.
A to všetko v krajine, kde by sloboda viery mala byť základom demokracie.
Záver: Prečo má hlas Susan J. Palmer váhu
Keď o hnutí ako AROPL píše niekto s autoritou, skúsenosťami a akademickým zázemím ako Susan J. Palmer, jej slová nemožno len tak zamiesť pod koberec.
Ukazuje, že médium môže byť nielen zrkadlom reality, ale aj kladivom, ktoré tú realitu tvaruje podľa potrieb senzácie a predsudkov.
Ak dnes dovolíme, aby sa s jednou malou komunitou zaobchádzalo ako s terčom, zajtra môže rovnaká manipulatívna mašinéria zasiahnuť kohokoľvek.
Celá debata | RSS tejto debaty