„Nikdy nezabudnem na jeho poslušnosť.“
Jedného júnového rána roku 2019 som sa prebudil zo sna, ktorý bol veľmi živý. Videl som v ňom, ako Imám Ahmed Al-Hassan (Od Neho Je Mier) šoféruje auto a ja sedím vedľa neho. Rozprávali sme sa, akoby sme sa vracali domov po dlhom pracovnom dni. Vo sne som sa Imáma (Od Neho Je Mier) spýtal na výklad verša z Koránu: „A vskutku, kliatba Moja na tebe spočíva až do Dňa Odplaty.” Keď som sa zobudil, celý deň som premýšľal o tom, čo som videl. Neskôr, keď som hovoril s Imámom Ahmedom Al-Hassanom (Od Neho Je Mier), ihneď som sa ho opýtal na tento sen.
Povedal som mu: „Môj Otče (Od Neho Je Mier), dnes ráno som ťa videl v sne. Šoféroval si auto, ja som sedel vedľa teba a počas jazdy sme sa zhovárali. Spýtal som sa ťa, čo znamená verš: ‚A veru, kliatba Moja na tebe spočíva až do Dňa Odplaty’ a konkrétne som sa pýtal, čo je ‚Deň Odplaty‘. Ty si mi odpovedal: ‚Je to deň splnenia odplaty a trestu.’ Potom som podotkol: ‚Ten verš naznačuje, že kliatba na Iblísovi spočíva iba do istého času, nie navždy.’ Ty si sa usmial, vyzeral si spokojne a povedal si: ‚Áno, po Dni Odplaty už nebude prekliaty.’ Spýtal som sa ťa, či o tom môžme hovoriť, a ty si odvetili: ‚Zajtra prines svoj počítač. Budeme na tom pracovať spolu.’ Napokon si mi povedal, že ma miluješ a si na mňa hrdý.“
Imám (Od Neho Je Mier) sa potom odmlčal.
Spýtal som sa ho: „Môj Otče, môžem ti položiť ešte jednu otázku?“
Imám (Od Neho Je Mier) odvetil: „Samozrejme, synu, pýtaj sa.“
Opýtal som sa: „Môj Otče, čo je Deň Odplaty, Majiteľ Dňa odplaty? Je to deň Vzostupu Qá’ima?“
Imám (Od Neho Je Mier) vysvetlil: „Deň Odplaty – slovo ‚deň‘ znamená hodinu, čas.“
Povedal som: „Chápem.“
A Imám (Od Neho Je Mier) pokračoval: „Spoločník Času, Spoločník Odplaty, Majiteľ Dňa Odplaty. Znamená to Majiteľ Času.“
Spýtal som sa teda: „Keď Boh povedal Iblísovi (nech na ňom spočinie Božia kliatba), že je na ňom kliatba až do Dňa Odplaty, čo to znamená?“
Imám (Od Neho Je Mier) odvetil: „Znamená to až do dňa Vzostupu Qá’ima.“
Opäť som sa spýtal: „A čo sa stane potom?“
Imám (Od Neho Je Mier) povedal: „Potom bude ten prekliaty zabitý Qá’imovým mečom.“
Zaujímalo ma: „Zostane prekliaty navždy?“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Zostane prekliaty až do Dňa Odplaty.“
Napokon som sa opýtal: „A keď ho zabijú, je mu odpustené, ako si mi naznačil v sne? Alebo to znamená niečo iné?“
Imám (Od Neho Je Mier) povedal: „Je to presne tak, ako som ti povedal vo sne.“
Povedal som: „Boh je Veľký! Boh je Veľký! Boh je Veľký! Sláva Bohu, jedinému Bohu, ktorému niet rovného. Aké nesmierne je Jeho milosrdenstvo!“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Boh nezabúda na jeho poslušnosť voči Nemu.“
Odpovedal som: „Sláva Mu. Dnes som si spomenul na túto historickú rozpravu, kde Prorok Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou) povedal: ‚Keď slnko vyjde na západe, Iblís padne na tvár v poklone a zvolá: ‚Ó môj Pane, prikáž mi, aby som sa poklonil pred kýmkoľvek si Ty praješ!’ Jeho spoločníci sa zhromaždia a spýtajú sa: ‚Ó ich pane, čo znamená táto prosba?‘ A on im odpovie: ‚Len som prosil, aby mi Boh poskytol odklad do Dňa Odplaty. Toto je Deň Odplaty, a potom sa objaví Šelma Zeme…’“
Imám (Od Neho Je Mier) povedal: „Áno, ale ako som ti už spomenul, Qá’im ho zabije ako trest za jeho činy.“
Spýtal som sa: „A ten Qá’im si ty, môj Otče? Alebo je to Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou), ako si napísal v knihe Monoteizmu?“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Na túto otázku teraz nebudem odpovedať, ale nie som to ja ani Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou). (Táto konverzácia prebehla ešte predtým, než mi môj Otec odhalil, že som Qá’im.) Nechajme túto tému na iný deň, ktorý bude vhodnejší. Neskôr ti ešte odhalím mnohé skryté veci.“
Povedal som: „Ďakujem ti, Otče môj, dôvod mojej existencie.“
Na záver tohto veľkého Evanjelia pravdy si uvedomujeme, že Boh nechce trestať ani odsudzovať, ale naopak, prejavuje sa ako Najmilostivejší. Jeho Milosrdenstvo je také obrovské, že presahuje ľudské chápanie. Ako sa uvádza v hadíse Qudsi: „Ó syn Adamov, ak by si ku Mne prišiel obťažený všetkými hriechmi zeme, ale bez toho, aby si Mi pripisoval spoločníkov, Ja by som ťa privítal so Svojím odpustením.“ Boh je pripravený odpustiť všetky hriechy okrem jedného – spolčovania (širk), teda polyteizmu, keď človek pripisuje Bohu spoločníkov. Pri vysvetľovaní významu širku, Imám Al-Sádiq (Od Neho Je Mier) povedal: „Ó Sufján, nikdy sa neusiluj o moc. Každý, kto o ňu usiluje, skončí v záhube.“ Na to sa ho opýtali: „Nech sme ti na výkupné. Potom sme však všetci stratení, lebo niet medzi nami nikoho, kto by nechcel byť uznávaný a nasledovaný.“ Imám Al-Sádiq (NJPN) vysvetlil: „Nehovorím o tom, čo ty. Mám na mysli to, keď namiesto Božieho Námestníka ustanovíš nejakého človeka, veríš všetkému, čo povie, a ľudí zvolávaš, aby ho nasledovali.“ Rovnako povedal: „Širk je, keď poslúchaš diabla, hoci si to ani neuvedomuješ, a tým páchaš širk.“ A dodal: „Ide o širk poslušnosti, nie o širk uctievania.“ Ďalej uviedol: „Širk nastáva vtedy, keď sú modlitby, obety a prosby určené iným než Bohu.“ Prorok Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou) raz povedal: „A vzali si kňazov a rabínov za bohov namiesto Boha.“ Niekto namietol: „Ale my ich neuctievame.“ Prorok (NJPN & Jeho Rodinou) mu vysvetlil: „Či vám nezakazujú to, čo Boh povolil, a vy to potom považujete za zakázané? A či nepovoľujú to, čo Boh zakázal, a vy to považujete za dovolené?“ Tazateľ odpovedal: „Áno.“ Prorok povedal: „Takto ich vlastne uctievate.“
Širk (polyteizmus) sa chápe ako poslušnosť voči človeku v akejkoľvek záležitosti, ak tento človek nebol ustanovený Bohom. Preto by sme si mali vždy položiť otázku o komkoľvek, kto hovorí v mene náboženstva, nárokuje si právo vládnuť nad našimi životmi alebo stanovuje náboženské či politické zákony a pravidlá: „Ustanovil ťa Boh?“ Ak je odpoveď záporná, mali by sme ho odmietnuť. Ak sa napriek tomu riadime jeho zákonmi, uznávame ich alebo v ne veríme, prípadne uznávame či veríme tomuto učencovi alebo vládcovi, pripisujeme spoločníov Bohu. Boh týchto ľudí neustanovil tak, ako ustanovil Adama, Noema, Abraháma, Mojžiša, Ježiša, Mohameda a ďalších Prorokov a Poslov. Nemajú teda žiadnu autoritu nad nami vládnuť. Boh môže odpustiť všetky hriechy, no nie to, aby sme sa vedome predali do otroctva a slúžili niekomu, kto nad nami nemá žiadnu právoplatnú moc. Práve to bola Iblísova chyba, kvôli ktorej bol prekliaty. Odmietol poslúchať a prijať za svojho opatrovníka toho, koho určil Boh – tým vlastne odmietol Božiu vôľu. Napriek tomu však na konci zvolá: „Ó môj Pane, rozkáž mi, aby som sa poklonil tomu, koho si Ty určíš!“ Zomiera rukami Qá’ima ako trest za svoje hriechy, no nezomiera ako mušrik (polyteista). Zomiera ako niekto, kto uznáva jedinú Božiu autoritu a Božiu Zvrchovanosť.
Iblís totiž poznal Božie milosrdenstvo lepšie než ktokoľvek iný. Dôveroval Božej Moci a Milosti, a tak si ju aj zaslúžil. Prorok Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou) povedal: „Pri Tom, v ktorého rukách je moja duša, Boh v Deň Odplaty odpustí ľuďom tak, že dokonca i Iblís bude dúfať, že sa mu dostane Božieho milosrdenstva.“ Iblísove presvedčenie o Bohu sa naplní. Boh totiž hovorí: „Som taký, ako Ma vníma Môj veriaci služobník.“ Avšak tí, ktorí neverili v Boha alebo zomreli ako otroci človeka, systému či boha, ktorého si sami zvolili namiesto Všemohúceho Stvoriteľa, a slúžili vládcovi, ktorý nebol ustanovený Bohom, budú v Deň Súdu ponechaní práve tomuto vládcovi, aby ich zachránil. Prorok Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou) v súvislosti s jedným koránskym veršom povedal:
„V ten deň povoláme každé spoločenstvo s jeho Imámom. Tí, ktorí dostanú svoju knihu do pravej ruky, budú z nej čítať a nebude im ukrivdené. Kto si za svojho Imáma zvolil spravodlivého, bude vzkriesený spolu s ním. A kto si za Imáma zvolil pokrytca, bude vzkriesený spolu s ním. Človek bude vzkriesený s tým, koho miluje. Prorok Abrahám (NJPN) povedal: ‚Kto ma nasleduje, patrí ku mne.’“
Cieľom Múdreho je nájsť Boha v stvorení….
Toho, kto v sebe skrýva Božieho Ducha….
Toho Vládcu, Imáma a Kráľa, ktorého ustanovil Boh….
Celá debata | RSS tejto debaty