„Ježiš povedal: ‚Proroci boli terčom posmechu.‘“
Doktrína neomylnosti je základným pilierom náboženského učenia—od pápežskej neomylnosti v Katolicizme až po ismah1 Prorokov a Imámov v Islame. Všetky náboženstvá v určitom rozsahu pripisujú Prorokom a Poslom neomylnosť, avšak líšia sa v chápaní jej podstaty. Sú Proroci naozaj neomylní, alebo nie? Robia chyby, či nie? Môžu spáchať hriech, alebo nie? Táto téma spôsobila, že mnohí moslimovia odmietajú akýkoľvek verš Biblie či Tóry, ktorý obsahuje to, čo považujú za chybu alebo hriech Proroka, až takmer zavrhujú celú Bibliu. Písari a učenci všetkých troch Abrahámovských náboženstiev vytvárali rozprávania a príbehy, aby zakryli chyby a hriechy Prorokov a Poslov. Boli však títo Proroci a Poslovia dokonalí? Boli od narodenia až po smrť neomylní? Robili chyby? Prečo sa ich dopustili? Čo je príčinou ich nedokonalosti? Ak robili chyby, ako im môžeme dôverovať? Existovali Proroci alebo Poslovia, ktorí neurobili žiadne chyby? Dopustili sa hriechov? Aké druhy hriechov páchali?
Neomylnosť
Jedného dňa som povedal Imámovi Ahmedovi Al-Hassanovi (Od Neho Je Mier): „Ak to uznáš za vhodné, rád by som ťa požiadal o povolenie napísať a nahrať prednášku o neomylnosti a o tom, že neomylnosť nie je taká, ako si ľudia myslia. Chcem poukázať na rozdiely medzi vrodenou a získanou neomylnosťou. Tiež by som rád spomenul, že Proroci robili chyby ešte predtým, než boli vyslaní ako Proroci, a dokonca aj počas svojej prorockej misie sa dopúšťali chýb. Bez pochopenia tohto konceptu si ľudia budú myslieť, že Prorok je neomylný od narodenia až po smrť a nikdy nerobí chyby, hoci opak je pravdou.“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „To je tá chyba—táto falošná viera. Je to prospešná vec, nech ti Boh dá dobro.“
Aby sme tento koncept pochopili, je potrebné správne definovať neomylnosť. Byť neomylný znamená nebyť schopný zviesť niekoho zo správnej cesty na cestu bludu. Pýtal som sa Imáma Ahmeda Al-Hassana (Od Neho Je Mier) na túto otázku a on mi vysvetlil, že existujú dva typy neomylnosti:
- Vrodená Neomylnosť: Vrodená neomylnosť je vlastnosťou Boha. Pokiaľ ide o ľudí, byť vrodene neomylný znamená, že osoba, ktorá má tento titul, je neomylná od narodenia až po smrť. Táto neomylnosť sa však u stvorených bytostí nevzťahuje na všetky inkarnácie, inak by neboli súčasťou skúšky a stali by sa Bohom. Osoba s vrodenou neomylnosťou počas svojho života nespácha žiadny hriech ani chybu. Iba štrnásť jedincov patrí do tejto kategórie: Prorok Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou), Fátima Al-Zahra a dvanásť Imámov (Od Nich Je Mier). Týchto štrnásť osôb sú jediné ľudské bytosti, ktoré mali vrodenú neomylnosť. Dejiny nezaznamenali jedinú chybu alebo hriech, ktorý by spáchali.
- Získaná Neomylnosť: Do tejto kategórie patria všetci Proroci, Poslovia a spravodliví, okrem štrnástich Neomylných. Získaná neomylnosť znamená, že jednotlivec sa nenarodil neomylný, ani nie je neomylný od prírody, ale vďaka svojej úprimnosti a oddanosti Bohu dosiahol stupeň neomylnosti. Osoba, ktorá dosiahla získanú neomylnosť, je nižšie ako osoba s vrodenou neomylnosťou, pretože jednotlivec, ktorý nebol prirodzene neomylný, musel počas svojho života spáchať nejaké hriechy alebo chyby.
Jedného dňa mi Imám Ahmed Al-Hassan (Od Neho Je Mier) dal radu pre veriacich:
„Pozdrav všetkých veriacich mužov a ženy a povedz im, že ich Otec ich žiada, aby sa poučili z príbehov veriacich, ktorí pred nimi povstali a pomohli k víťazstvu Prorokov, Vyvolených a Ahlul-Bayt (NJPN). Vezmite si ponaučenie aj z ich chýb a pamätajte, že Boh je Ten, kto udeľuje úspech.“
Chyby veriacich, Prorokov a Poslov boli zachované, aby sme sa z nich mohli poučiť.
Veľká Chyba Adama
V Judaizme, Kresťanstve a Islame je Adam (NJPN) prvým Prorokom ustanoveným Bohom. Hoci bol neomylný, spáchal veľkú chybu, pretože neomylnosť nemal vrodenú. Stalo sa to, keď mu Boh prikázal nejesť zo stromu, no Adam neposlúchol priamy Boží príkaz a napriek tomu zo stromu jedol. Počúvol totiž Iblísovo pokušenie: „Potom mu Satan pošepkal: ‚Ó Adam, mám ťa naviesť k stromu večnosti a kráľovstvu, ktoré nikdy nezmizne?’“
Tu máme jasný príklad, ako Prorok a Posol, resp. prvý spomedzi nich, neposlúchol Všemohúceho Boha, ktorý ho poslal, ale počúvol Satana a prijal jeho návrh.
Chyby, Ktoré Spáchal Noe
Noe (NJPN) bol Prorokom a Poslom vyslaným Bohom. Boh mu sľúbil, že všetci spravodliví budú zachránení a že zdedia Zem spolu s ním. Boh dal Noemovi (PMSN) sľub, v ktorý Noe pevne veril a hlásal ho celých deväťsto päťdesiat rokov. Hoci bol Noe Prorokom Ulul-Azm (Proroci s najväčším odhodlaním), pochybil tým, že spochybnil Boží súd a obvinil Boha z nesplnenia svojho sľubu. V Koráne sa píše: „A Noe povedal: ‚Pane môj, nezanechaj na Zemi ani jedného z neveriacich obyvateľov. Ak ich necháš, oni zvedú Tvojich služobníkov a neprinesú na tento svet iných ako zlosynov a zatvrdilých neveriacich.’“ V Súre Hud sa uvádza: „A bolo povedané: ‚Ó Zem, pohlť svoju vodu! A ó, nebo, prestaň s dažďom!‘ Vody opadli, príkaz bol splnený a Archa sa usadila na vrchu Džúdí. Bolo povedané: ‚Preč s nespravodlivým ľudom!’ Noe zavolal k svojmu Pánovi a povedal: ‚Pane môj, môj syn je ˹tiež˺ z mojej rodiny. Tvoj sľub je určite pravdivý a Ty si najspravodlivejší zo sudcov!’ Boh odpovedal: ‚Ó Noe, on nie je z tvojej rodiny—je to skutok nespravodlivosti. Nepýtaj sa ma na to, o čom nemáš vedomosti! Varujem ťa, aby si nebol medzi nevedomými.’“
Imám Ahmed Al-Hassan (Od Neho Je Mier) vysvetlil: „Noe urobil chybu, keď ho Boh požiadal, aby priviedol svoju rodinu do Archy, a jeho syn ta nevstúpil. Myslel si, že jeho syn je súčasťou jeho rodiny, a preto spochybnil Boha, pretože veril, že Boh mu sľúbil zachrániť jeho rodinu. Jeho syn však zahynul.“
Noe (NJPN) teda spochybnil Boží sľub, a takéto spochybnenie Boha je prejavom neúplnej viery. Vieme tiež, že Noe nebol dostatočne trpezlivý so svojím ľudom a požiadal Boha, aby zoslal potopu. Toto sme rozoberali v druhom článku tohto blogu, a práve za to ho Boh pokarhal, zatiaľ čo Iblís sa z toho tešil. Implicitne sa naznačuje, že Iblís podnietil Noema (NJPN) k tomu, aby vyzval k trestu, zatiaľ čo Božia vôľa bola, aby Noe čakal a bol trpezlivý, lebo Boh chcel dať ľuďom viac času na pokánie. Zdá sa, že práve preto Imám Ahmed Al-Hassan (Od Neho Je Mier) vo svojej kázni zdôrazňuje:
A hľadám útočisko pred svojim ‘ja’; nebudem prosiť svojho Pána, aby urýchlil trest a zoslal ho na vás, aj keď už vidím, ako sa blíži. Budem trpezlivý, aj keby môj Pán chcel, aby naplnenie toho, čo už Boh predurčil, trvalo tisíc rokov, a nebudem sa na vás sťažovať Bohu.
Preto Boh pokarhal Noema (NJPN) a napomenul ho, aby nebol ako nevedomí.
Chyby, Ktorých sa Dopustil Mojžiš
Aj Mojžiš (NJPN) žiadal Boha o odpustenie. V Koráne jasne priznáva, že spáchal veľkú chybu, keď zabil Egypťana: „Keď vošiel do mesta v čase, keď si to obyvatelia nevšímali, našiel tam dvoch mužov, ktorí sa bili—jedného zo svojich (z jeho náboženstva, z detí Izraela) a druhého z jeho nepriateľov. Muž z jeho strany ho požiadal o pomoc proti svojmu nepriateľovi, a tak Mojžiš (Músá) toho muža udrel a zabil ho. Povedal: ‚Toto je dielo Satana, veru je jasným nepriateľom a zvodcom.‘ A ďalej povedal: ‚Pane môj, veru som ublížil sám sebe, tak mi odpusť.‘ A tak mu odpustil. Veru, On je Odpúšťajúci, Najmilosrdnejší.“
Mojžiš v Koráne spácha aj ďalšiu vážnu chybu a následne jasne činí pokánie: „A keď Mojžiš prišiel na Nami určené miesto a jeho Pán s ním hovoril, povedal: ‚Pane môj, ukáž sa mi, aby som sa na Teba pozrel.‘ [Boh] povedal: ‚Neuvidíš ma, ale pozri sa na horu; ak zostane na svojom mieste, potom ma uvidíš.‘ No keď sa jeho Pán zjavil hore, tá sa zrútila a Mojžiš omdlel. Keď sa prebral, povedal: ‚Sláva Ti! Činím k Tebe pokánie a som prvý z veriacich.’“
Spýtal som sa Imáma Ahmeda Al-Hassana (Od Neho Je Mier): „Otče môj, niektorí Proroci inkarnovali mnohokrát ako Proroci alebo Poslovia. Bol Mojžiš aj niekým iným?“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Spomedzi Prorokov Mojžiš (NJPN) inkarnoval iba ako Mojžiš.“
Povedal som: „Iba ako Mojžiš? To je prekvapujúce, pretože Ábel sa stal Áronom, Jozef sa stal Jeremiášom, Eliáš sa stal Jánom Krstiteľom a iní Proroci inkarnovali ako ešte iní Proroci. A Mojžiš je predsa len veľký Prorok!“
Imám (Od Neho Je Mier) odvetil: „Je to Boží príkaz.“
Povedal som: „Sláva Bohu, čo je za tým, otče?“
Imám (Od Neho Je Mier) vysvetlil: „Mojžiš (NJPN) urobil mnoho chýb a bol príliš zvedavý.“
Povedal som: „Ale bol lepší ako Jozef a Áron.“
Imám (Od Neho Je Mier) povedal: „Áno, v tom čase bol lepší, ale pred touto inkarnáciou ako Mojžiš (PMSN) lepší nebol. Urobil konkrétnu chybu a kvôli nej už nikdy neinkarnoval ako Prorok alebo nástupca Proroka.“
Povedal som: „Sláva Bohu! Otče, prosím ťa, ak by som bol niekedy príliš zvedavý alebo kládol príliš veľa otázok, alebo robil niečo, čo by ma mohlo zničiť, buď na mňa prísny a zastav ma.“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Vedel som, že to povieš, a čakal som na to. Mojžišova zvedavosť sa týkala podstaty Boha—ako, prečo je to tak, a prečo to nie je inak. Vieš, čo nasledovalo, až kým neprekročil hranice voči Bohu a nepožiadal, aby Ho videl otvorene.“
Chyby, Ktoré Urobil Jozef
Jozef (NJPN) premýšľal o vydatej žene, Zulejche, a ona myslela naňho. Bola to chyba, ktorú si sám priznal. Tento hriech, podobný cudzoložstvu, je zaznamenaný v Koráne: „A ona ho určite chcela zviesť a on by sa bol podvolil, keby nevidel dôkaz od svojho Pána. Takto sme ho ochránili pred zlom a nemravnosťou. Veru, bol jedným z Našich vyvolených služobníkov.“ On sám tiež povedal: „A neospravedlňujem sa. Veru, vlastné ja neustále nabáda k zlu, okrem tých, nad ktorými sa zmiluje môj Pán. Môj Pán je Odpúšťajúci a Milosrdný.“
Premýšľanie o vydatej žene však nebolo jediným hriechom, ktorého sa Jozef (NJPN) dopustil. Jeho skutok bol vážnejší, no Korán ho zatajil, aby ho v tejto dobe odhalil Imám Ahmed Al-Hassan (Od Neho Je Mier). Jedného dňa som s ním hovoril a spýtal som sa na túto záležitosť:
Povedal som: „Otče môj, čo bolo Jozefovou chybou?“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „To, čoho sa dopustil so Zulejchou.“
Povedal som: „Čo robil so Zulejchou?“
Imám (Od Neho Je Mier) vysvetlil: „Robil s ňou všetko okrem toho, že by s ňou spal.“
Spýtal som sa: „Ale otče môj, prečo boli tieto skutky považované za chyby—cudzoložstvo Jozefa alebo vražda Mojžiša—keď v skutočnosti nešlo o hriechy, pretože vieme, že Bohom ustanovený Kráľ je nad právom a zákonom?“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Áno, ale vtedy to nevedeli; dozvedeli sa to až neskôr.“
Povedal som: „Pokiaľ ide o Mojžiša (NJPN), vieme, že zabitie Egypťana bolo v poriadku, pretože bol synom Kaina a semenom diabla. Ale čo Jozef a Dávid—ako je možné, že mali vzťahy s vydatou ženou? Je to jednoducho preto, že sú nad zákonom?“
Imám (Od Neho Je Mier) povedal: „A takisto ˹je ti dovolená˺ veriaca žena, ktorá sa ponúkne prorokovi, ak si ju chce vziať—˹výhradne˺ pre teba, nie pre ostatných veriacich.“
Povedal som: „Chápem. Verš nešpecifikuje, či je žena, ktorá sa ponúka, vydatá alebo nie. V Koráne sa tiež píše: ‚Prorok má väčšie právo na veriacich ako oni sami,‘ a v rozpravách sa uvádza, že Imám je ‚dedičom Zeme a všetkého na nej.’“
Imám (Od Neho Je Mier) prikývol: „Presne tak.“
Jozef (NJPN) urobil aj ďalšiu chybu. Namiesto toho, aby požiadal o pomoc Stvoriteľa, obrátil sa na stvorenie: „A povedal tomu, o ktorom vedel, že bude prepustený: ‚Spomeň si na mňa pred svojím pánom.‘ Ale Satan spôsobil, že naňho zabudol, a tak Jozef zostal vo väzení niekoľko rokov.“ Imám Ahmed Al-Hassan (Od Neho Je Mier) vysvetlil, že Boh pôvodne určil pre Jozefa (NJPN) tri roky väzenia, ale kvôli tejto chybe mu pridali ďalšie štyri roky.
Chyby, Ktoré Urobil Jozue
Jozue (NJPN) sa dopustil chyby spôsobenej diablom, keď zabudol, kde nechal rybu. V Koráne sa o tom píše: „Povedal [Jozue, syn Núnov]: ‚Pamätáš sa, keď sme odpočívali pri skale? Zabudol som tam rybu. A bol to Satan, kto spôsobil, že som na to prestal dávať pozor. A zázračne našla svoju cestu do mora.‘“
Chyby, Ktorých sa Dopustil Jonáš
Jonáš (NJPN) a jeho chyby sú spomenuté v Koráne aj v Tóre. Snažil sa opustiť svoju misiu a utiecť pred Bohom, keď Boh nezoslal trest na Ninive, ako sľúbil. Dokonca sa na Boha nahneval. V Koráne sa uvádza: „A pamätaj, keď muž Veľryby odišiel ˹zo svojho mesta˺ v hneve, mysliac si, že ho neudržíme. Potom v ˹závojoch˺ temnoty volal: ‚Niet boha ˹hodného uctievania˺ okrem Teba. Sláva Ti! Vskutku som sa chyby dopustil.’“
V inom verši sa píše: „A veru, Jonáš bol jedným z Poslov. Keď ušiel na naloženú loď, súhlasil s ťahaním losov a bol medzi tými, ktorí prehrali. Potom ho prehltla veľká ryba, a on urobil skutok hodný výčitiek. Keby nebol z tých, ktorí oslavujú Boha, určite by bol zostal v jej bruchu (veľryby) až do Dňa Zmŕtvychvstania. Ale my sme ho vyvrhli na holý breh, kým bol chorý, a nechali sme vyrásť nad ním rastlinu z tekvice. A poslali sme ho k stotisícom ľudí alebo ešte viac, a oni uverili, takže sme ich nechali užívať si chvíľu.“
Chyby Ovplyvňujúce Inkarnácie
Ali Al-Ghoraifi sa opýtal Imáma Ahmeda Al-Hassana (Od Neho Je Mier): „Som Eliáš, ktorý je spomínaný v Tóre? Pretože meno Ilias a príbeh Iliasa v niektorých islamských rozpravách je rovnaký ako príbeh Eliáša.“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Ilias (NJPN) je iná osoba než Eliáš (NJPN). História správne nezaznamenala Iliasa a ľudia si ho pomýlili s Eliášom. To isté platí o mnohých ďalších Prorokoch, ktorých história nespomenula—napríklad Amid (NJPN). Niektorí boli spomenutí len veľmi stručne, ale postupom času, počas vojen a invázií, boli všetky knihy, ktoré ich spomínali, zničené.“
Al-Ghoraifi sa spýtal: „Má meno Ilias niečo spoločné s rodinou Jásín, ako to tvrdia niektorí učenci?“
Imám (Od Neho Je Mier) vysvetlil: „Ilias (NJPN) bol v správaní, logike a fyzickom vzhľade podobný Sajedovi Alímu (Ali Al-Ghoraifi). Bol to muž čistého srdca, láskavý a vždy ochotný pomôcť. Avšak predtým, než sa stal Prorokom alebo bol poverený poslaním, bol mužom, ktorý často podliehal svojim túžbam a prenasledoval ženy. Ilias urobil mnoho chýb a bol vždy rýchly v posudzovaní vecí. Ak chce niekto poznať Iliasa (NJPN), nech sa pozrie na môjho syna Alího.“
Al-Ghoraifi zvolal: „Sláva Bohu! Komu bol poslaný, Pane môj, a kto boli jeho ľudia?“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Ilias bol jedným z prorokov Detí Izraela.“
Al-Ghoraifi sa opýtal: „Do akej oblasti bol vyslaný a kde žil, Pane môj?“
Imám (Od Neho Je Mier) povedal: „Ilias bol poslaný do Palestíny, do Jeruzalema.“
Al-Ghoraifi sa spýtal: „Mal som iné inkarnácie po dobe Iliasa a pred touto? Mal som inkarnáciu s Ahlul-Bayt (NJPN)?“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Mal si inkarnáciu s Al-Husseinom (Od Neho Je Mier) a zohral si významnú úlohu.“
Al-Ghoraifi sa spýtal: „Kto som bol, Pane?“
Imám (Od Neho Je Mier) odvetil: „Bol si Wahab, Kresťan.“
Al-Ghoraifi povedal: „Takže som bol zabitý s Al-Husseinom (Od Neho Je Mier)?“
Imám (Od Neho Je Mier) potvrdil: „Wahab je lepší než Ilias, pretože podporil pravdu v čase Al-Husseina, keď bolo málo tých, ktorí stáli za pravdou.“
Al-Ghoraifi sa opýtal: „Pane môj, mal som inú inkarnáciu po Wahabovi, Kresťanovi? Bola to inkarnácia s Ahlul-Bayt?“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „V inkarnácii pred poslednou si bol bohatým mužom, no mal si isté postihnutie; bol si podrobený skúške. Bol si veľmi štedrý, nemal si deti a pred smrťou si všetok svoj majetok daroval sirotám.“
Al-Ghoraifi sa spýtal: „Ako to, Pane môj? Bolo to v jednej z dôb Imámov (Od Nich Je Mier)?”
Imám (Od Neho Je Mier) vysvetlil: „Nie, bolo to približne pred 500 rokmi.“
Al-Ghoraifi sa opýtal: „Bol tento štedrý muž lepší než Wahab, Kresťan?“
Imám (Od Neho Je Mier) povedal: „Nie, vôbec nie.“
Al-Ghoraifi sa zamyslel: „Znamená to, že som v predošlej inkarnácii stratil svoje šťastie a nepostúpil som v hodnosti natoľko, aby som bol na rovnakej úrovni ako Wahab alebo lepší než on?“
Imám (Od Neho Je Mier) odvetil: „Nie, syn môj, veci sa nepočítajú takto. Predošlá inkarnácia bola pre teba veľkou skúškou, aby si sa dostal tam, kde si dnes.“
Al-Ghoraifi sa spýtal: „Pane môj, dovolíš mi sa opýtať—prešiel som tou skúškou?“
Imám (Od Neho Je Mier) povedal: „Áno, syn môj, skúškou si prešiel. Keby si neprešiel, teraz by som s tebou nehovoril a ani by si nepočul o tomto požehnanom náboženstve. Dnes je Eliáš (NJPN) lídrom.“
Al-Ghoraifi odpovedal: „Takže v každej inkarnácii sa do určitej miery snažíme a pracujeme usilovne a na základe toho máme svoju úlohu v službe Rodine Mohameda (NJPN). A ak sa snažíme viac, naša úloha v službe Ahlul-Bayt (NJPN) je väčšia. Myslím tým, že ak by Eliáš neurobil toľko chýb, možno by jeho úloha bola významnejšia. Ako som pochopil, ak by sme porovnali Eliáša (NJPN) s Ježišom (NJPN) alebo s iným veľkým Prorokom, zistili by sme, že Eliáš svoje šťastie premárnil.“
Imám (Od Neho Je Mier) prikývol: „Áno, presne tak, syn môj.“
Al-Ghoraifi pokračoval: „Preto, môj Pane, si želám dosiahnuť vyššie postavenie v službe Ahlul-Bayt. Avšak cesta je dlhá, živobytie je skromné a podmienky nie sú závideniahodné. Chcem však napredovať rýchlo, pretože čas sa kráti.“
Imám (Od Neho Je Mier) mu povedal: „Výborne, syn môj. Prajem ti dobro a úspech v službách Božiemu náboženstvu, náboženstvu oddanosti. S tvojou istotou a oddanosťou sa archa pohne vpred. Stratil si veľa času, ale s Božou pomocou to doženieš, ak budeš napredovať celou svojou silou, srdcom a úprimnosťou.“
V tejto konverzácii sa dozvedáme mnoho dôležitých vecí. Zisťujeme, že Proroci a Poslovia počas svojho života robili chyby a páchali hriechy, a to predtým aj potom, čo sa stali Prorokmi. Neboli neomylní od narodenia až do smrti, ale svoju neomylnosť si zaslúžili po tom, čo sa stali Prorokmi. Preto neboli neomylní od prírody. Dozvedáme sa tiež, že čím menej chýb Prorok počas svojho života urobí, tým je väčší, a čím viac chýb, tým je menší. To všetko hrá úlohu v jeho budúcich inkarnáciách. Ľudia, ktorí neprešli určitými inkarnáciami, by o tomto náboženstve ani len nepočuli, a ani by v neho neverili.
Henoch (NJPN) sa modlil proti svojmu národu, aby Boh spôsobil hladomor. Dávid (NJPN) nastražil jedného zo svojich vojakov, aby ho zabili, pretože túžil po jeho žene, Batšebe. Samson (NJPN) bol zvádzaný Dalilou. Lót (NJPN) váhal s odchodom zo Sodomy a Gomory. Jákob (NJPN) odmietol pohostiť chudobného človeka. Chýb Prorokov a Poslov je príliš veľa na vymenovanie. Niektoré sme spomenuli a ostatné nechávame na čitateľa, aby ich odhalil. Sväté písma a tradície sú plné týchto príbehov, ktoré nám pripomínajú ľudskú stránku Prorokov a Poslov. Tieto príbehy nás všetkých nútia zamyslieť sa: prečo Boh vybral takýchto nedokonalých ľudí za svojich Poslov? Je to preto, že Boh je nedokonalý a preto poslal nedokonalých Poslov? Alebo preto, že ľudstvo je inherentne nedokonalé? Je ľudský stav taký, že by bolo nemožné poslať dokonalého Posla?
Jákob Zápasí s Bohom?
Prečo Adam (NJPN) neposlúchol Boha, keď ho Iblís pokúšal? Bolo to preto, že pochyboval o Bohu? Alebo preto, že nedokázal rozlíšiť medzi Božou inšpiráciou a diablovým pokušením? Podarilo sa Iblísovi oklamať Prorokov tým, že sa vydával za anjela svetla alebo dokonca za samotného Boha? Zohrával Iblís aktívnu úlohu vo vysielaní Prorokov a Poslov? V Prvej knihe Mojžišovej nachádzame zvláštne stretnutie medzi Jákobom (NJPN) a neznámym mužom, ktorého si pomýlil s Bohom:
22 A vstal tej noci a vzal obe svoje ženy aj obe svoje dievky aj svojich jedenásť detí a prešiel cez brod Jaboka. 23 A vzal ich a prepravil ich cez ten potok a prepravil všetko, čo mal. 24 A Jákob zostal samotný. A zápasil tam s ním nejaký muž až do vtedy, keď vychádzala zora. 25 A vidiac, že ho nepremôže, dotkol sa kĺbu jeho bedra, a tak sa vyšinul kĺb bedra Jákobovho, keď s ním zápasil. 26 A riekol: Pusti ma, lebo už vychádza ranná zora. Ale on povedal: Nepustím ťa, len ak ma požehnáš. 27 A riekol mu: Čo je tvoje meno? A on povedal: Jákob. 28 A riekol: Nebude sa viacej nazývať tvoje meno iba Jákob, ale aj Izrael; lebo si sa kniežatsky boril s Bohom i s ľuďmi a premohol si. 29 A Jákob sa pýtal a povedal: Oznám mi, prosím, svoje meno! Ale on riekol: Prečo sa pýtaš na moje meno? A požehnal ho tam. 30 A Jákob nazval meno toho miesta Peniel; lebo vraj tu som videl Boha tvárou v tvár, a predsa je od záhuby vytrhnutá moja duša. 31 A slnce mu vyšlo, ako prešiel Penuel, ale kulhal na svoje bedro. 32 Preto nejedia synovia Izraelovi žily stehna, ktorá je na kĺbe bedra, až do tohoto dňa, pretože sa rušivo dotkol kĺba bedra Jákobovho, žily stehna.
Bol tento zápasník skutočne Boh? Prečo by Jákob (NJPN) zápasil s Bohom? Prečo by sa ho pýtal na meno a žiadal o požehnanie? Jedným z významov mena Izrael v Hebrejčine je „ten, ktorý zápasil s Bohom“. V Arabčine Izrael znamená „Boží služobník“. Muž, ktorý zápasil s Jákobom (NJPN), evidentne nebol Boh, ale padlý anjel, Iblís. Zdá sa, že Jákob mal problém rozlíšiť medzi Bohom a Iblísom. Meno Izrael, ktoré mu bolo dané, nesie dvojitý význam: Jákob skutočne zápasil s Iblísom a zároveň bol služobníkom Boha. Ako vidíme, Proroci a Poslovia boli nedokonalí a niekedy nedokázali úplne rozlíšiť medzi Božím vedením a diablovým zvodom. Preto boli inšpirovaní a posielaní oboma. Keď Boh poslal Proroka, Iblís sa ho vždy snažil oklamať tým, že sa vydával za Boha a viedol ho k činom, ktoré mu neskôr spôsobili problémy alebo ho odviedli od Božej cesty a pôvodného posolstva.
Proroci Starého Zákona
Povedal som Imámovi Ahmedovi Al-Hassanovi (Od Neho Je Mier): „Vysielal Prorokov Starého Zákona Iblís?“ Potom som sa odmlčal.
Imám (Od Neho Je Mier) sa začal smiať a povedal: „Syn môj, viem, na čo myslíš, ale tie slová sú neúplné. Rozosmial si ma, syn môj.“
Spýtal som sa: „Prečo, Otče?“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Pretože si sa odmlčal, a ja sa stále smejem.“
Začal som sa smiať spolu s ním, hoci som nechápal dôvod jeho smiechu. Povedal som: „Otče, prisahám na tvoj smiech, povedz mi: Bol to Iblís, kto vyslal všetkých Prorokov pred Ježišom Kristom (NJPN)? A teraz ich všetkých Boh priviedol späť vďaka tebe, alebo ako to bolo?“
Imám (Od Neho Je Mier) povedal: „Nech ti je celý vesmír na výkupné. Áno, stalo sa to tak, ako hovoríš.“
Povedal som: „Sláva Bohu… Sláva Bohu… Sláva Bohu… Dostali druhú šancu, pretože skutočne verili, že Iblís je Boh?!“
Imám (Od Neho Je Mier) sa opäť rozosmial a povedal: „Nech ťa Boh požehná za to, že si ma rozosmial, ešte stále sa smejem. Pozri, Abá Džáfar (NJPN) sedí predo mnou a tiež sa smeje, hoci nevie, prečo sa smejem.“
Povedal som: „Takže, Otče, myslíš tým, že tie neúplné slová boli Proroci?“
Imám (Od Neho Je Mier) prikývol: „Áno.“
Povedal som: „A ich duše vtedy neboli dostatočne silné a boli zmiešané s temnotou?“
Imám (Od Neho Je Mier) potvrdil: „Áno.“
Spýtal som sa: „Takže prijímali príkazy od Boha aj od Iblísa súčasne?“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Áno, dám ti príklad. Kedy bola duša Jozefa lepšia—dnes alebo pred tisíckami rokov?“
Povedal som: „Ako som sa od teba naučil, dnes musí byť každý lepší ako predtým.“
Imám (Od Neho Je Mier) pochválil: „Výborne, a to preto, že dnes si ty Qaim (Povstalec), ó Qaim z rodiny Mohameda (NJPN & Jeho Rodinou).“
Povedal som: „Takže vtedy som v niektorých veciach poslúchal príkazy Iblísa?“
Imám (Od Neho Je Mier) potvrdil: „Presne tak.“
Spýtal som sa: „Takže celý ten príbeh o tom, ako Jákob zápasil s anjelom a tvrdí sa, že zápasil s Bohom—to bol Iblís, však?“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Áno, to je pravda. A pozri sa, čo sa mu stalo dnes. Uvedom si vážnosť situácie. Ak sa nad tým hlbšie zamyslíš, pochopíš, aká nebezpečná je táto situácia—mimoriadne nebezpečná.“
Povedal som: „Otče, pred Mesiášom Ježišom (NJPN) boli knihy a právne predpisy zmesou zjavení od Boha a od Iblísa?“
Imám (Od Neho Je Mier) vysvetlil: „Presne tak, syn môj. Proroci neboli schopní šíriť úplné a kompletné náboženstvo medzi ľudí. Bolo to náročné, niekedy dokonca nemožné. Ak sa pozrieš na dnešnú dobu, hoci máme najlepších Ansárov (podporovateľov) na svete, stále sa zdráhame hovoriť a zakrývame mnohé pravdy zo strachu o ľudí (aby neodpadli od viery). Nie sme schopní hovoriť úplnú pravdu—tak ako by to bolo možné vtedy?“
Povedal som: „Je to pravda. Iblís inšpiroval Prorokov veršmi, ktoré pridávali do svojich svätých textov. Boli z toho zmätení, mysliac si, že to prichádza od Boha?“
Imám (Od Neho Je Mier) potvrdil: „Áno, robil to. Dôkazom sú chyby, ktoré spáchali, a problémy, ktorým čelili vo svojich poslaniach.“
Povedal som: „Ale po tvojom pôsobení, dôjde ešte niekedy k takémuto problému?“
Imám (Od Neho Je Mier) ma upokojil: „Nie, už sa to nikdy nestane. Buď pokojný, svetlo mojich očí.“
Zamyslel som sa nad smiechom Imáma a pripomenulo mi to gnostický text Druhá Rozprava o Veľkom Šétovi z knižnice Nag Hammadi, kde sa zaznamenáva, že Ježiš (NJPN) povedal:
Adam bol zosmiešnený, pretože ho Hebdomad stvoril ako falošný typ človeka, akoby sa stal mocnejším než ja a moji bratia. My sme však v tomto ohľade nevinní, lebo sme nezhrešili. Abrahám, Izák a Jákob boli zosmiešnení, pretože im, falošným otcom, dal Hebdomad mená, akoby sa stal mocnejším než ja a moji bratia. My sme v tomto ohľade nevinní, lebo sme nezhrešili. Dávid bol zosmiešnený, keďže jeho syn bol nazvaný Synom Človeka pod vplyvom Hebdomada, akoby bol mocnejší než ja a členovia mojej rasy. My sme však v tomto ohľade nevinní, lebo sme nezhrešili. Šalamún bol zosmiešnený, pretože si myslel, že je Kristom, opojený Hebdomadom, akoby sa stal mocnejším než ja a moji bratia. My sme v tomto smere nevinní. Ja som nezhrešil. Dvanásť prorokov bolo zosmiešnených, pretože prišli ako napodobeniny pravých prorokov. Vznikli ako falzifikáty Hebdomada, akoby boli mocnejší než ja a moji bratia. My sme však v tomto ohľade nevinní, lebo sme nezhrešili. Mojžiš, verný sluha, bol zosmiešnený, keďže bol nazvaný ‘Priateľom’, hoci o ňom nesvedčili pravdivo a nikdy ma nepoznal. Ani on, ani tí pred ním—od Adama po Mojžiša a Jána Krstiteľa—nikto z nich ma nepoznal ani mojich bratov. Boli poučení anjelmi, aby dodržiavali striktné diétne pravidlá a žili v trpkom otroctve, pretože nikdy nespoznali pravdu a ani ju nikdy nespoznajú. Na ich dušiach leží veľký klam, ktorý im znemožňuje nájsť Nous slobody a spoznať Ho, až kým nespoznajú Syna Človeka. Čo sa týka môjho Otca, ja som ten, koho svet nepoznal, a preto sa svet postavil proti mne a mojim bratom. My sme však v tomto ohľade nevinní, lebo sme nezhrešili.
Tu som si uvedomil, že všetci Proroci a Poslovia pred Ježišom Kristom boli neúplní—boli ako ich otec Adam (NJPN). Adam bol ustanovený Bohom a prijímal božskú inšpiráciu, ako je aj napísané: „Ó Adam, ty a tvoja žena prebývajte v Raji a jedzte z neho, odkiaľ len chcete, ale nepribližujte sa k tomuto stromu, aby ste sa nestali nespravodlivými.“ Avšak Adam (NJPN) bol taktiež schopný počuť a prijímať inšpiráciu od Iblísa, ako sa uvádza: „A Satan mu našepkal: ‚Ó Adam, mám ťa naviesť k stromu večnosti a kráľovstvu, ktoré nikdy nepominie?’“
Adam (NJPN) mal slobodnú vôľu—niekedy sa rozhodol poslúchať Boha, inokedy však poslúchol Iblísa. Preto je napísané: „Tak ich zviedol svojou lžou. A keď ochutnali zo stromu, zjavila sa im ich nahota a začali sa prikrývať listami Raja. Potom na nich Pán zavolal: ‚Nezakázal som vám ten strom a ˹nepovedal som vám,˺ že Satan je váš otvorený nepriateľ?’ Odpovedali: ‚Pane náš! Ublížili sme sami sebe. Ak nám neodpustíš a nezmiluješ sa nad nami, určite budeme stratení.’“
Iblís sa nezastavil len pri Adamovi (NJPN); pokúšal všetkých Prorokov a Poslov, ktorí prišli po ňom. Jeho vplyv do určitej miery zasahoval do ich životov, čo sa prejavilo v chybách, ktoré títo Proroci urobili. „A neposlali sme pred tebou žiadneho Posla ani Proroka, ktorému by Satan nezasahoval do jeho slov [alebo zjavenia]. Avšak Boh odstráni, čo Satan zavedie; potom Boh presne upraví Svoje verše. A Boh je Vševediaci a Múdry.“
Preto vznikla potreba príchodu Poslov, ktorí by dokázali odolať pokušeniam Iblísa. Bolo potrebné, aby prišli Proroci a Poslovia, ktorí by jednoznačne rozlíšili medzi Božími slovami a slovami Iblísa—ktorí by mali schopnosť odolať pokušeniu, rozpoznať pravé slová a dokonale poslúchať Boha. Ježiš (NJPN) bol prvým z týchto Poslov, ktorému sa to podarilo.
Kompletné Slová
Ježiš (NJPN) prináša nový začiatok v línii Prorokov a Poslov, čo je podložené množstvom dôkazov. V jednej zo svojich dlhých modlitieb Imám Al-Sádik (Od Neho Je Mier) hovorí:
„Prosím Ťa skrze Tvoju slávu, ktorá sa zjavila na vrchu Sinaj, skrze ktorú si hovoril so svojim služobníkom a Poslom Mojžišom, synom Imrána. Prosím Ťa skrze Tvoje zore v Seire a Tvoje zjavenie na vrchu Parán…“ V Deuteronómiu sa tiež píše: „A riekol: Hospodin prišiel od Sinai a vzišiel im od Seira jako svetlo rána, zaskvel sa od vrchu Parán a prišiel z myriád svätých. Z jeho pravice im svietil oheň zákona.”
Zatiaľ čo Mojžiš (NJPN) bol konkrétne pomenovaný, Ježiš (NJPN) bol opísaný ako Božie zore v Seire a Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou) ako Božie zjavenie na vrchu Parán. Ako vieme, zore je prvým náznakom príchodu slnka – pred ním ešte panuje tma. Takže Ježiš (NJPN) bol najdokonalejším z Prorokov a Poslov, najvernejším tlmočníkom a odrazom Božej vôle v stvorení. Od Adama po Jána Krstiteľa (NJPN) bol Ježiš (NJPN) najväčší a najúplnejší zo všetkých. Ježiš (NJPN) toto sám vyhlásil, pričom tiež priznal, že všetci Proroci pred ním boli neúplní. V Evanjeliu podľa Jána Ježiš (NJPN) hovorí: „Všetci, koľko ich prišlo predo mnou, sú zlodeji a lotri, ale ovce ich nepočuly.“
Imám Ahmed Al-Hassan (Od Neho Je Mier) tiež povedal: „Medzi Ježišom (NJPN) a Al-Husseinom, synom Alího (NJPN), nie je žiaden rozdiel v hodnosti.“ Ježiš (NJPN) bol Gabriel (NJPN), ktorý bol šiestym členom pod plášťom (Ahlul-Kisá). Pre tých, ktorí nie sú oboznámení s touto udalosťou, tu je úryvok z rozpravy o tejto udalosti od Fatimy Al-Zahry (Od Nej Je Mier):
“Boh prehovoril: “Ó anjeli Moji, obyvatelia nebies! Z lásky k týmto piatim osobám pod plášťom som stvoril túto pevne ukotvenú oblohu, šíru zem, svetlo mesiaca, žiarivé slnko, rotujúce planéty, búrlivé oceány a plávajúce lode.” Na to sa archanjel Gabriel opýtal: “Ó Pane, kto sú títo pod plášťom?” Pán odpovedal: “Sú to Ahlul-Bayt Proroka, klenoty Prorockého dedičstva: Fátima, jej otec, jej manžel a jej dvaja synovia.” Gabriel povedal: “Ó Pane, dovoľ mi tiež zostúpiť na Zem a pridať sa k nim ako šiesty pod plášťom.” Pán odvetil: “Je ti to dovolené.” A tak archanjel Gabriel zostúpil na Zem a povedal: “Ó Prorok Boží, mier s tebou. Milostivý Pán, Všemohúci Boh, ti zosiela Svoje pozdravy a hovorí: ‘Svojou Milosťou a Veľkoleposťou som z lásky k vám stvoril túto pevne ukotvenú oblohu, šíru zem, svetlo mesiaca, žiarivé slnko, rotujúce planéty, búrlivé oceány a plávajúce lode.’ A Pán mi dovolil pridať sa k vám pod plášť. Môžem vstúpiť a byť s vami?” Svätý Prorok odpovedal: “Ó nositeľ božských zjavení, mier aj s tebou. Áno, môžeš vstúpiť.” Gabriel sa k nim pripojil pod plášť. Potom prehovoril k môjmu otcovi: “Boh ti posiela svoje zjavenie a hovorí: ‘Veru, Boh si praje očistiť vás, Ľudí Domu (Ahlul-Bayt), od každej nečistoty a učiniť vás dokonale čistými.’”
Keďže bolo zjavené, že Gabriel je Ježiš (NJPN), už vieme, že Ježiš patrí medzi Ľudí Plášťa (Ahlul-Kisá), ktorých Boh poctil a úplne očistil od akýchkoľvek nečistôt či Satanových inšpirácií. V Koráne Boh hovorí o poslednom prorokovi pred Ježišom, Jánovi Krstiteľovi (NJPN), týmito slovami: „A pokoj s ním v deň, keď sa narodil, v deň, keď zomrie, a v deň, keď bude vzkriesený k životu.“ Zatiaľ čo Ježiš (NJPN) v Koráne hovorí: „A pokoj so mnou v deň, keď som sa narodil, v deň, keď zomriem, a v deň, keď budem vzkriesený k životu!“ Ježiš teda posiela pokoj na seba samého, zatiaľ čo Ján a Proroci pred ním potrebujú, aby na nich zosielal pokoj iný.
Prorok Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou) povedal: „Som najbližší z ľudí k Ježišovi, synovi Márie, v tomto živote i v živote posmrtnom.“ Spomedzi Prorokov a Poslov od Adama po Mohameda (NJPN & Jeho Rodinou) boli najlepší práve Mohamed a Ježiš, syn Márie (NJPN). Imám Ahmed Al-Hassan (Od Neho Je Mier) mi povedal: „Mária, matka Ježiša (NJPN), znovu inkarnovala ako Ámina, matka Mohameda (NJPN & Jeho Rodinou).“ Stručne povedané, Ježiš (NJPN) predstavuje dokonalého Posla a symbolizuje samotné zore alebo úsvit Boha, zatiaľ čo Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou) je ešte dokonalejším Poslom a Zástupcom Boha v Stvorení. Obaja boli očistení od pokušení diabla, zatiaľ čo predchádzajúci Proroci a Poslovia boli týmito pokušeniami ovplyvnení a ich posolstvá boli zmesou Božej pravdy a určitých neprávd od diabla. Ježiš a Mohamed (NJPN) neboli diablovi podriadení, a ani v tejto záležitosti zmätení. Ježišovo odmietnutie Satanových pokušení je jasne zdokumentované v Evanjeliách a bolo zdôraznené z konkrétneho dôvodu. Trikrát bol pokúšaný Satanom a trikrát odmietol poslúchnuť. Najprv bol pokúšaný, aby premenil kameň na chlieb; potom mu bola ponúknutá vláda nad celou Zemou výmenou za uctievanie Satana; a napokon bol vyzvaný, aby skočil z vysokej veže chrámu. V Evanjeliu podľa Lukáša sa píše:
1 A Ježiš, plný Svätého Ducha, navrátil sa od Jordána a za štyridsať dní bol vodený Duchom na púšti súc pokúšaný od diabla. 2 A nejedol ničoho v tých dňoch, a keď sa skončily, napokon zlačnel. 3 A diabol mu povedal: Ak si Syn Boží, povedz tomuto kameňu, aby sa stal chlebom! 4 A Ježiš mu odpovedal a riekol: Je napísané, že človek nebude žiť na samom chlebe, ale na každom slove Božom. 5 A diabol ho vyviedol na vysoký vrch a ukázal mu všetky kráľovstvá sveta v okamihu. 6 A diabol mu povedal: Tebe dám všetku túto moc aj ich slávu, lebo je mne daná, a komu chcem, tomu ju dám. 7 Ty teda, ak sa pokloníš predo mnou, všetko bude tvoje. 8 A Ježiš odpovedal a riekol mu: Iď za mnou, Satane, lebo je napísané: Pánovi, svojmu Bohu, sa budeš klaňať a jemu samému budeš svätoslúžiť. 9 A zaviedol ho do Jeruzalema a postavil ho na vrch na krýdlo chrámu a povedal mu: Ak si Syn Boží, hoď sa odtiaľto dolu! 10 Lebo však je napísané, že prikáže svojim anjelom o tebe, aby ťa ostríhali 11 a že ťa uchopia na ruky, aby si snáď neuderil svojej nohy o kameň. 12 A Ježiš odpovedal a riekol mu: Je povedané: Nebudeš pokúšať Pána, svojho Boha! 13 A keď dokončil diabol všetko pokúšanie, odišiel od neho – do času.
Na rozdiel od Adama (NJPN), ktorý poslúchol diabla, keď ho pokúšal jesť zo stromu, Ježiš sa diablovi vzoprel a poslúchal len Boha. Vďaka tomu získal mnohé schopnosti, ktoré prináležia iba Bohu, pretože bol dokonalým Zástupcom a Poslom, odrážajúc všetky Božie vlastnosti. Ježiš (NJPN) dokázal rozlíšiť medzi Bohom a Iblísom, pričom Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou) bol ešte dokonalejším odrazom Boha. Nástupcovia Ježiša (NJPN), ktorí pokračovali až k Mohamedovi (NJPN & Jeho Rodinou), prevyšovali všetkých Prorokov pred Ježišom. Rovnako nástupcovia Mohameda (NJPN & Jeho Rodinou) boli lepší a dokonalejší než všetci predchádzajúci Proroci, Poslovia a nástupcovia (poznámka: Ježiš sa tiež vráti ako jeden z nástupcov Mohameda).
Vynára sa teda otázka: Urobili Ježiš (NJPN) a Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou) nejaké chyby? Každá stvorená bytosť nesie aspoň známky temnoty, pretože všetko stvorenie je zmesou svetla a temnoty. Jedine Boh je absolútne čisté a úplné svetlo bez akejkoľvek temnoty. Preto keď Ježiša (NJPN) nazvali dobrým, odpovedal: „19 A Ježiš mu odpovedal: Čo ma nazývaš dobrým? Nikto nie je dobrý, iba jeden, Bôh.“ Pokiaľ človek obsahuje aspoň zrnko temnoty, je nedokonalý, lebo iba Boh je úplne dokonalý. Ježiš a Mohamed (NJPN) teda skutočne urobili chyby, ale ich chyby sa nedajú porovnať s chybami iných Prorokov a Poslov. Ich pochybenia boli nepatrné. Zatiaľ čo Adamovou chybou bola neposlušnosť, Noe spochybňoval Boha, Mojžiš žiadal, aby videl Boha—Ježišova “chyba” spočívala len v otázke, či je možné zmeniť osud, a Mohamedova “chyba” bola iba vnútorný nepokoj ohľadom určitej záležitosti.
Chyba, Ktorej sa Dopustil Ježiš
Spýtal som sa: „Otče, urobil Ježiš nejakú chybu?“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Áno, syn môj.“
Opýtal som sa: „V čom spočívala jeho chyba?“
Imám (Od Neho Je Mier) vysvetlil: „Žiadal, aby ho minulo ukrižovanie.“
Povedal som: „Otče, prečo? Bál sa smrti, aj keď vzkriesil mŕtvych, vykonal všetky tie zázraky a vedel, že Boh existuje?“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Áno, syn môj. Nechcel byť zabitý rukami týchto ľudí, ale neprikladaj tomu príliš veľký význam.“
Chyba, Ktorú Urobil Mohamed
Imám (Od Neho Je Mier) povedal: „Boh niektorých Prorokov zbavil úradu Proroctva, a iným z tohto úradu takmer vymazal mená, ako napríklad Mojžišovi (NJPN) a Jozefovi (NJPN).“
Opýtal som sa: „Sláva Bohu. Bol Jozef takmer vymazaný kvôli tomu, čo urobil so Zulejchou?”
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Z viacerých dôvodov. Prvým bolo to, čo urobil so Zulejchou. Druhým bolo, že najprv žiadal o pomoc ľudí namiesto Boha. Tretím dôvodom bolo, že sa v istom momente stal pyšným, pretože ho ženy prenasledovali a obdivovali.“
Povedal som: „Žiadam Boha Najvyššieho, Najväčšieho, o odpustenie.“
Imám (Od Neho Je Mier) pokračoval: „A čo sa týka Mojžiša (NJPN), ten neustále kládol otázky, skúmal a bol netrpezlivý. Vieš, koľko Prorokov a Poslov bolo takmer odstránených z úradu Proroctva?“
Odpovedal som: „313?“
Imám (Od Neho Je Mier) povedal: „Mojžiš bol jedným z nich, rovnako ako Jozef, Jákob a Mohamed.“
Prekvapene som sa spýtal: „Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou)?“
Imám (Od Neho Je Mier) potvrdil: „Áno, na konci svojho života.“
Povedal som: „Pretože nechcel ľuďom povedať o Alím (NJPN)?“
Imám (Od Neho Je Mier) odpovedal: „Áno.“
Spýtal som sa: „Prečo to nechcel povedať?“
Imám (Od Neho Je Mier) vysvetlil: „Bál sa reakcie ľudí a cítil sa nesvoj, pretože Alí bol jeho bratranec a manžel jeho dcéry.“
Udalosť v Ghadír Chumme je spomenutá v nasledujúcom verši: „Ó Posol, oznám, čo ti bolo zoslané od tvojho Pána. Ak tak neurobíš, potom si neodovzdal Jeho posolstvo. A Boh ťa ochráni pred ľuďmi. Boh veru nevedie neveriacich ľudí.“
Hoci to boli chyby, nešlo o činy poslušnosti voči Iblísovi ani o neposlušnosť voči Bohu. Ježiš a Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou) nevyriekli slová Iblísa, neposlúchali jeho príkazy ani nepodľahli jeho pokušeniam. Počas ich života boli ich posolstvá úplne chránené pred vplyvom Iblísa a všetky ich slová boli Božími slovami.2 Slová a posolstvá nástupcov Mohameda, Imámov a Mahdíov, sú rovnako chránené pred vplyvom Iblísa. Preto je Vôľa a tí, čo ju nasledujú, chránení pred zblúdením. Prorok Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou) povedal v noci pred svojím odchodom: „Dajte mi pero a papier a napíšem vám knihu, po ktorej už nikdy nezblúdite.“3
Ako však ukazujú historické rozpravy a dejiny, božské nástupníctvo Ježiša aj Mohameda (NJPN & Jeho Rodinou) neprebehlo hladko. Napriek chaosu a nepokojom však Prorok Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou) skutočne napísal Vôľu podľa božského precedensu. V tejto Vôli sú explicitne uvedené mená nástupcov, počnúc Imámom Alím (Od Neho Je Mier) a končiac Abdulláhom, Ahmedom a Al-Mahdím. Títo sú chránení pred pokušeniami a šepkaním Iblísa a Boh ich zasľúbil ako ochranu pred zblúdením.
Závet Mohameda (NJPN & Jeho Rodinou)
Prorok Mohamed (NJPN & Jeho Rodinou) povedal svojmu bratancovi, zaťovi a právoplatnému nástupcovi, Imámovi Alímu ibn Abí Tálibovi (Od Neho Je Mier) v noci svojej smrti:
„Ó, otec Al-Hasana, prines mi pero a papier,“ požiadal Prorok (NJPN & Jeho Rodinou), a potom začal diktovať svoju Vôľu až do momentu, keď povedal: „Ó Alí, po mne bude nasledovať dvanásť Imámov a po nich dvanásť Mahdíov. Ty, Alí, si prvý z týchto dvanástich Imámov, ktorého Boh v nebesiach nazval Alí Al-Murtada (Alí Dobrom Zmierený), Amirul Mo’minín (Veliteľ Veriacich), Al-Siddik Al-Akbar (Najvyšší Pravdovravný), Al-Farúk Al-A’tham (Najväčší Sudca a Rozlišovateľ medzi pravdou a lžou), Al-Ma’mún (Dôveryhodný) a Al-Mahdi (Spravodlivo Vedený). Tieto mená môžu patriť iba tebe, nikomu inému. Ó Alí, ty si môj zástupca nad mojou rodinou, živými aj mŕtvymi, a nad mojimi ženami. Ktokoľvek, koho schváliš, ma zajtra uvidí, a ktokoľvek, koho odmietneš, nebude mať so mnou nič spoločné; v Deň Vzkriesenia ju neuvidím a ona neuvidí mňa. Ty si môj Nástupca (Chalífa) nad mojím národom po mne. Ak príde tvoj čas, odovzdaj to môjmu synovi Al-Hasanovi, Spravodlivému a Milosrdnému. Po jeho smrti to prejde na môjho syna, Al-Husajna, Mučeníka, Čistého a Zavraždeného. Po jeho smrti to prejde na jeho syna, Pána Uctievačov, Alího (Dhul Thafant – ten, ktorý má tvrdú kožu na kolenách). Následne to odovzdá jeho synovi, Mohamedovi Al-Bákirovi (Zjaviteľovi Múdrosti), a potom jeho synovi Džáfarovi Al-Sádikovi (Pravdivému). Po jeho smrti to odovzdá svojmu synovi, Músovi Al-Kázimovi (Trpezlivému). Keď zomrie, odovzdá to Alímu Al-Ridovi, po ňom to prejde na jeho syna Mohameda Al-Takího (Dôveryhodného a Bohabojného). Potom to dostane Alí Al-Násih (Poradca), po ňom Al-Hasan Al-Fádhil (Cnostný). Nakoniec to prejde na Mohameda, Ochráncu Svätého Rodu Mohameda, mier s nimi všetkými. Toto sú dvanásti Imámovia. Po nich príde dvanásť Mahdíov, a keď zomrie Mohamed alebo dvanásty Imám, odovzdá vedenie svojmu synovi, prvému z blízkych, ktorý bude mať tri mená: jedno ako moje a meno môjho otca – Abdulláh (Boží Služobník), Ahmed (Chválený) a tretie meno bude Al-Mahdi (Spravodlivo Vedený). On bude prvý z veriacich.”
- Ismah znamená v Arabčine neomylnosť
- Toto sa týka ich ústnej komunikácie v reálnom čase. Písané slová, ktoré im boli neskôr v histórii pripísané, boli skreslené.
- Táto rozprava je slávne známa v oboch sunnitských aj šítskych zdrojoch ako „Hadís o Pere a Papieri.” Tu je jeden príklad: Ibn Abbás vyrozprával: Keď bol Boží Prorok na smrteľnej posteli a v dome bolo niekoľko ľudí, medzi nimi aj Umar bin Al-Chattáb, Prorok povedal: „Poďte, nech vám napíšem vyhlásenie, po ktorom nezídete z cesty.“ Umar povedal: „Prorok je vážne chorý! Máte Korán; Kniha Božia je pre nás postačujúca.“ Ľudia prítomní v dome sa začali hádať. Niektorí hovorili: „Poďte bližšie, aby vám Prorok napísal vyhlásenie, po ktorom nezídete z cesty,“ zatiaľ čo iní hovorili to, čo povedal Umar. Keď spôsobili krik a zmätok pred Prorokom, Boží Prorok povedal: „Odíďte!“ ‘Ubaidullah povedal: Ibn Abbás zvykol hovoriť: „Bolo veľmi smutné, že Božiemu Prorokovi bolo zabránené napísať to vyhlásenie kvôli ich nezhodám a hluku.“ – Sahíh Al-Buchárí, Al-Buchárí, Kniha Pacientov, Hadís č. 5669
Celá debata | RSS tejto debaty